روابط عمومی چیست ؟ روابط عمومی یک فرایند ارتباطی استراتژیک است که شرکت ها، افراد و سازمان ها برای ایجاد روابط سودمند با یکدیگر استفاده می کنند. یک متخصص روابط عمومی، یک برنامه ارتباط ویژه را تهیه می کند.
از رسانه ها و سایر رسانه های مستقیم و غیرمستقیم برای ایجاد و حفظ تصویر برند مثبت و رابطه محکم با مخاطب هدف استفاده می کند.
هدف اصلی روابط عمومی حفظ شهرت مثبت از برند و حفظ رابطه استراتژیک با مردم ، مشتریان آینده نگر ، شرکا ، سرمایه گذاران ، کارمندان و سایر ذینفعان است که منجر به ایجاد یک تصویر مثبت از برند می شود و آن را صادقانه ، موفق ، مهم و مرتبط به نظر می رساند.
روابط عمومی با تبلیغات متفاوت است. آژانس های روابط عمومی تبلیغات خریداری نمی کنند ، آنها برای خبرنگاران داستان نمی نویسند و روی تبلیغات جذاب و پردرآمد تمرکز نمی کنند. آنها ترجیح می دهند این برند را با استفاده از مطالب سرمقاله ای که در مجلات ، رومه ها ، کانال های خبری ، وب سایت ها ، وبلاگ ها و برنامه های تلویزیونی ظاهر می شوند ، تبلیغ کنند.
استفاده از رسانه های درامدی و رایگان برای تبلیغات مزایای خاص خود را دارند، زیرا اطلاعاتی درباره این رسانه ها خریداری نمی شوند. دارای اعتبار شخص ثالث است و از این رو با شک و تردید توسط مردم مشاهده نمی شود.
با توجه به کارکردهای بخش ( آژانس های روابط عمومی ، را می توان به 7 نوع تقسیم کرد ) :
روابط رسانه ای : ایجاد ارتباط خوب با سازمان های رسانه ای و عمل به عنوان منبع محتوای آنها.
روابط سرمایه گذار : رسیدگی به رویدادهای سرمایه گذاران ( انتشار گزارش های مالی و پرونده های نظارتی و رسیدگی به سرمایه گذاران ، تحلیلگران و سؤالات رسانه ها و شکایات ).
روابط دولت : نمایندگی از برند به دولت با توجه به تحقق ت هایی مانند مسئولیت اجتماعی شرکت ها ، رقابت منصفانه ، حمایت از مصرف کننده ، حمایت از کارکنان و .
روابط جامعه : رسیدگی به جنبه اجتماعی برند و ایجاد شهرت مثبت در طاقچه های اجتماعی مانند حفاظت از محیط زیست ، آموزش و .
روابط داخلی : مشاوره به کارکنان سازمان با توجه به خط مشی ها ، سیر اقدامات ، مسئولیت سازمان و مسئولیت آنها ( همکاری با آنها هنگام راه اندازی محصولات ویژه و رویدادها ).
روابط مشتری : رسیدگی به روابط با بازار هدف و هدایت مصرف کنندگان ( انجام تحقیقات بازار برای آگاهی بیشتر در مورد علاقه ها ، نگرش ها و اولویت های مشتریان و تدوین استراتژی هایی برای تأثیرگذاری بر همان استفاده از رسانه درآمد ).
ارتباطات بازاریابی : حمایت از تلاشهای بازاریابی مربوط به راه اندازی محصول ، کمپین های ویژه ، آگاهی از برند ، تصویر و موقعیت یابی.
راه حل های روابط عمومی یا استراتژی های مختلف از اهدا به جامعه آسیب دیده گرفته تا اجرای یک شیرین کاری فعال سازی نام تجاری در بازار است.
منبع :