انجمن بین المللی روابط عمومی در سال 1995 برای ارتقای سطح روابط عمومی در سراسر جهان در لندن پایه گذاری شد . این انجمن به عنوان سازمانی غیر دولتی در سازمان ملل متحد شناخته شد. که یک کمیته ی بسیار فعال برای افراد درگیر با حرفه ی روابط عمومی در سراسر دنیاست و با همکاری با موسسه های مرتبط ، دوره های مختلفی را در قالب کنفرانس ، کارگاه آموزشی و کنگره های جهانی برگزار می کند . از میان همه آنها جوایز طلایی IPRA برای ارتقای روابط عمومی اعضای خود سالانه برگزار می شود . ایپرا در حال حاضر 700 عضو از 80 کشور جهان دارد .
در سال 1995 به منظور برقراری ارتباط بین فعالان و علاقه مندان روابط عمومی در جهان و با هدف توسعه و پیشرفت این رشته و ایجاد نهادهای تخصصی برای هماهنگی تبادلات تجارتی بین کارگزاران روابط عمومی در سطح جهانی و از میان برداشتن مشکلات و موانع آن و تلاش برای افزایش اهمیت ، ضرورت و جایگاه روابط عمومی در تحقق اهداف مدیران و سازمان ها ، انجمن تخصصی و بین المللی روابط عمومی بوجود آمد . گسترش فعالیت های این انجمن در طول دهه های گذشته بازتاب این مطلب بوده است که حرفه روابط عمومی با طیف وسیعی از فعالیتها ، کانون همیشگی تجارت و ارتباطات اجتماعی بوده است . نشریات و شخصیت هایی که باعث پیشرفت این حرفه شدند , همچون یک راهنما در پیدایش و توسعه این انجمن نقش بسزایی ایفا نموده اند . انجمن بین المللی روابط عمومی امروز ، بازتاب عملکرد اعضایش در تمامی این سالهاست و همواره به عنوان حرفه ای پویا در جهت رسیدن به اهداف خود گام برداشته است .
یکی از اهداف ایپرا ارائه خدمات و کمک به اعضای انجمن است تا بتوانند در امور خود موفق باشند . انجمن با این اهداف هر سال عضویت های خود را افزایش داده و از لحاظ اقتصادی پیشرفت های زیادی داشته و دایره وسیعی از موفقیت را در کارنامه خود ثبت کرده است . از آن جا که امروزه IPRA از لحاظ پیچیدگی امور و وسعت جغرافیایی اعضا گسترش یافته است ، تطابق های ساختاری و برنامه های راهبردی ارتقا یافته ای را طلب می کند . ایپرا اکنون شناخته شده ترین گروه در بین فعالین روابط عمومی در جهان است که نه تنها در تبادل اطلاعات و همکاری با حرفه های دیگر فعال است , بلکه در ایجاد ساختار منظم فرصت های توسعه و دیگر اولویت های مطرح شده در پیشبرد نقش روابط عمومی و مدیریت امور بین الملل کارهای زیادی انجام داده است . اکنون تلاش این انجمن بر آموزش و ارتقای ادبیات حرفه ای است و ابعاد آن همچنان در حال افزایش است تا پیشرفت این حرفه را در کشورهای در حال توسعه تضمین کند تا مضامینی مانند : محیط زیست و کنترل کیفیت در روابط عمومی نقش پر رنگ تری پیدا کنند .
IPRA شبکه جهانی پیشرو برای متخصصان روابط عمومی است . که عضویت آن به شکل حقیقی (فردی) می باشد.
IPRA سازمان دهنده جوایز Golden World Awards در طرح جوایز جهانی روابط عمومی ، برای برترین هاست.
IPRA با 60 سال تجربه اکنون در سراسر جهان و در هرکجا که روابط عمومی اجرا می شود ، حضور دارد .
IPRA از همه شاغلین این حرفه که هدف مشترک دارند و مایلند مدرک تخصصی IPRA را دریافت کنند ، استقبال می کند .
مقالات مرتبط : قوانین طلایی روابط عمومی
تاثیر هوش مصنوعی در روابط عمومی
انجمن بین المللی روابط عمومی در رابطه با معرفی معیارهای برتر اخلاقی و مسئولیت اجتماعی و همچنین در جهت پرورش کارشناسان برتر و موفق در تمامی سطوح فعالیت می کند . این انجمن در سال 1990 اعطای جوایز دنیای طلایی را با عنوان IRPA Golden World Awards بنا نهاد و به شناسایی برترین های روابط عمومی در سراسر جهان اقدام کرد . هر ساله داوران که از متخصصان ارتباطات هستند موارد گوناگون را بررسی و برنامه های ارائه شده جهت رسیدگی ، کیفیت تحقیق ، طرح ریزی ، اجرا و نتایج حاصل از آنها را قضاوت می کنند . هرمورد بیش از یک جایزه می تواند دریافت کند . ابتدا فهرستی کوتاه از بهترین های روابط عمومی ارائه می شود . در مرحله بعد برندگان نهایی بر اساس شایستگی ، اهداف خاص ، روش های خالق و نتایج قابل اثبات خویش انتخاب می شوند . ایپرا هر سال در رویدادهای جهانی به معرفی برترین شرکت های روابط عمومی می پردازد که در یک سال گذشته در زمینه اجرای برنامه ها و استراتژی ها با یکدیگر به رقابت پرداختند.70 کارشناس برجسته از 40 کشور جهان فعالیت این شرکت ها را داوری می کنند .
مینا نظری کارشناس ارشد روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز، با ارائه طرح علمی با عنوان EQ کارگزاران روابط عمومی ایران به رقابت با نمایندگان سایر کشورها پرداخت و توانست از بین 50 فینالیست ، جایزه طلایی ایپرا را در سال 2017 به خود اختصاص دهد .
منبع : mohre8